Tuesday 31 May 2011

lagu dan kenangan...

Kumeniti awan yang kelabu
Kutempuhi lorong yang berliku
Mencari sinar yang menerangi
Kegelapanku

Kupercaya pasti suatu masa
Sang suria kan menyinar jua
Membawa harapan yang menggunung
Bersamanya...

Engkau tiba bagaikan pelangi
Tak bercahya namun kau berseri
Tapi cukup menghiburkan
Hati ini

Seharian waktu bersamamu
Tak terasa saat yang berlalu
Bagai pelangi petang kau kan pasti
Pergi jua...

korang mesti pernah dgr lagu nie kan...dan br je beberapa jam td aku dgr lagu nie dicorong radio...mulalah teringgat tenangan silam...kenangan sewaktu disekolah dulu...lagu nie pulak bebetol menyentuh jiwa...kalo menghayati lagu nie bebetol mesti sedey...:)

mengimbau kembali....

aku mula mengenal cinta pada usia yg terlalu muda...iaitu 14tahun...masa tue aku ditingkatan 2.detik pertemuan yg tak disangkakn berakhir dgn hubungan percintaan...sungguh pon kami tahu...bercinta dialam persekolahan ibarat cinta monyet...tp kami pedulik hapehh...realitinye kami manusia dan bukannye monyet...hahahaha....kami juga rahsiakan hubungan kami dari pengetahuan keluarga...almaklumla..kami muda lg...makan pakai pon mak bapak yg tanggung...hehehe...

biar aku kenalkan siapa lelaki tersebut...dan aku bg pengiktirafan yg dia adalah cinta pertama aku...heee...nama dia mohd hafiz bin tarmizi.dia nie tua 3thn dr aku...kalo hayatnye masa ada skrg sudah pasti usia dia dh mjangkau ke angka 28thn.dia nie berasal dr ipoh perak dan mendapat pendidikan awl dimelaka.dia pernah ckp dgn aku dulu...ibubapa dia anta sekolah jauh2 supaya dia lbh berdikari...tambah2 lg dia nie ank sulung...:)

masa aku di tingkatan 2 dia pulak ditingkatan 4.aku blaja disekolah yg kesemuanye pelajar pompuan..dan dia pulak sekolah yg kesemuanye pelajar lelaki...mesti pelikkn mcm mana kami leh kenal..heee...kami kenal di pusat tuisyen...masa tue pusat tuisyen kami ada buat jamuan makan malam utk meraikn pelajar2 spm yg mendapat gred 1.masa tue blm lg ada sijil terbuka..aku pulak time tue br masuk...dan si dia pulak senior aku...

mkn mlm tersebut aku satu meja dgn dia...dlm 1 meja tue ada 7org...3lelaki dan 4 pompuan.dan semamangnye aku x kenal pon diaorg tue...sbb diaorg mungkin dr sekolah yg berlainan dgn aku.disitula kami dipertemukn..time tue aku pggl dia dgn panggilan abg...aku gelarkan diri dia abg afiz.masa tue aku xdela nk segan2 pggl dia abg sbb aku fikir dia tua dr aku.so mestila kena hormat.lg pon bkn dgn dia je yg aku pggl abg...dgn pelajar senior lain pon aku pggl abg.bagi lelaki la...kalo pompuan kakak...:)

saat yg x dpt aku lupakan masa tue...bila aku dilayan mcm aku nie gf dia pulak.ayat pertama dia.."dik...nk makan apa?nnti abg afiz ambilkn",siap lg dia senyum...sungguh menawan...:)dprd dia duduk  jauh dr aku smpaila dia duduk sebelah aku...dia tuangkn aku air...mcm2la...padahal semua tue aku leh wat sendiri...tp ntahla...dia tanye aku dr sekolah mana?duduk kt mana?ank no berapa?dan bila aku jawab dia cuma senyum jew...bila dia dh tanye aku..aku tanyela dia balik...bukan apa...aku kan peramah...hahaha...

pertemuan kami bkn berakhir dimajlis mkn makan tue jew...sebaliknye kami slalu jugak jumpa...jumpa pon ari sabtu dimana jadual tuisyen kami sama...ari ahad...aku xde kelas...daripada seorg adik kami jd semakin erat...aku iggt lg dia tanye aku.."apa perasaan ina bila keluar dgn abg".?haa..???abg??bkn abg afiz ke?abg ehh??dan aku pon menjawab..."biasa2 je..".aku nmpk dia senyum tp agak kelat...aku tersalah ckp kew?emp..ntahla...yg pastinye aku x terfikir pon yg dia suka kt aku...sbb aku tgk dia nie skema..:)

pertengahan bln 5...time tue mak ckp mak nk tkrkan aku ke pusat tuisyen lain.dia ckp pusat tuisyen yg aku blaja skrg jauh.dan xde sape nk anta.lg pon mak aku jenis x suka aku g tuisyen naik bus.sbb dia takot aku melencong ke tempat lain...hehehe...aku pon bgtau dgn abg afiz yg mak aku nk tkrkan aku ke tmpt br...siap aku bgtau lg nama tempat tuisyen br aku tue...dan x sangka pulak..abg afiz ckp...yg dia nk ikut aku skali...alasan dia...dia ckp dia dh anggap aku mcm adik dia...emp...adik??adikla sgt...adik dia dh ada 5org nk lg adik...aduiihh...

bulan 6 thn 1999 aku dgn abg afiz tkr tmpt tuisyen br...kami g tuisyen sama2 tau...sunguh pon waktu blaja kami x sama tp kami setia menunggu antara satu sama lain.kalo aku lmbt dia tggu aku..dan kalo dia lak lambat aku tggu dia....satu ari tue....abg afiz ckp dia nk blanja mkn ABC kt warung depan...sebelah kubur lg tue...warung tue mmng ramai bdk skola duduk...sbb murah...kt ctuela abg afiz bgtau yg dia sebenarnye syg kt aku lebih dr seorg adik...aku lak time tue blur2 keladi wat2 xfhm...setelah dia terangkan satu persatu ttng niat dia aku pon senyap je...alasan dia...bila dia couple dgn aku...dia nk lebih bersemanggat belajar...empp...blh lak mcm tue ehh...dia igt aku nie ultraman ke leh bg kuasa semanggat..hahaha...emp..mungkin ada sbb dia bg alsan mcm tue...

bulan 7 thn 1999 aku sah bergelar gf org...kalo dulu aku pggl dia abg afiz..bila dh couple aku pggl dia abg jew.tue pon sbb permintaan dia jugak...dia ckp dia suka aku pakai baju kurung,kalo pakai tudung mesti kena tutup dada.dia x suka aku seksi.tue yg aku iggt smpaila skrg...yg paling dia x suka aku tgglkan solat...tue sbb masa kt skola dulu aku pakai tudung labuh…cam ustzahla pulak..:)

dia bebetol jg aku time tue...kadang2 kami ada gak berangan...yg tak dapat aku lupakan bila dia ckp..."ina,suka ank lelaki ke anak pompuan"?hahhaa...alahai...ntah pape jew...

lepas dia tamat spm dia xnk smbung blaja...dia ckp dia nk keje dulu..dia nk tangung adik2 dia dan aku smpai kami berjaya.....dia ada juga bg tiap2 bulan rm50 duit blanja skola...time tue rm50 mewah..hehehe..

thn 2002 aku ambil spm...dan diala org yg bersungguh2 bg semanggt kt aku selain mak dan abah aku...:)

lepas tamat spm aku jd penganggur sementara menunggu result...hubungan kami masih bejalan seperti biasa...sampaila satu ari...masa tue kami  mkn kt ocean mlk (skrg tmpt tue dh tutup pon).aku nmpk dia termenung...aku tanye.."abg kenapa"?"dia senyum je...dia jawab.."ina..andai kate kalo abg xde lg kt dunia nie apa ina akan wat??".aku pandang muka dia...dia dgn slumber je senyum...sempat dia kenyitkn mata dia kt aku....aku pon jawab.."kalo abg xde...ina carik r lelaki lain...".masa tue sumpah...aku hanye bergurau je...aku x sangka pertemuan tue adala pertemuan yg terakhir antara aku dgn dia...dia tanye aku..."ina suka tak lagu sudirman"?aku jawab "mestila suka...mmng lagu arwahyarham sudirman mmng best...".tetiba  dia bgtau...lagu pelangi petang tue dia tujukn khas utk aku..dan salam terakhir tue...tetiba dia senyap...dia pandang aku...aku nmpk mata dia kuyu...dia bagitahu.."ina...abg rasa...abg dh x lama lg"?.aku bulatkan mata aku..bukan apa...aku mmng x suka dia ckp mcm tue..tetiba je...tp mcm biasa dia hanya senyum...dia tepuk dada dia..dia ckp.."ina dgr x??dada abg nie dh kosong...mcm dh xde pape je...".lepas tue dia dekatkan kepala dia kt telinga aku..dia ketuk2 kepala dia..dia ckp lg.."kepala abg nie pon dh kosong...mcm dh x berfungsi apa2..".padahal...aku rasa dia ok jew...ntahla mungkin perasaan aku je kot..dan kesudahannye aku merajuk dgn dia ptg tue...merajuk sbb dia ckp benda yg bukan2.lepas pertemuan kami tue..dia senyapkan dia selama 2 ari...

pagi isnin 18 nov 2003.pepagi lg dia dh call aku...seinggt aku lepas aku solat subuh...dia ckp dia rindu dgn aku..aku pon apa lg...mestila tersgt rindu dgn dia...dia bgtau...dia nk gerak balik perak lepas nie?haa??balik perak?kenapa br skrg dia bgtau?dia ckp dia rindu dgn mak dan ayah dia..emp..xpela..kalo dh mcm tue...mungkin sbb dia dh lama x jumpa family dia...seperti biasa aku pon suhla dia berhati2..bukan apa dia nk balik perak nek motor...alasan dia...takot tiket bus xde....:)

jam 4.04ptg aku dpt panggilan telefon dr seseorg...line 05.aku x pasti tue line negeri mana...aku pon jawab...aku dgr suara pompuan..halus je suara dia..tp ada nada cemas...dia bgtau abg long accident...time tue aku tanye abg long mana??sbb sebelom nie aku hanya kenal mak,ayah dan adik beradik dia melalui dia je...blm penah kami bersua muka...rupanye tue adik afiz...aku tanye accident kt mana?dengan apa?mcm mana keadaan dia?agaknye soklan aku agak bertalu2 smpaikan dia hanya jawab..kalo akak nk tau...akak dtgla tgk...aku apa lg mulalah gelabah...

tipu mak....

aku bgtau dgn mak nk g selangor umah pak long...sbb bosan dok umah..mak benarkan...mak ckp nnti smpai sana telefon pak long...sebaliknye aku bukan nek bus g selangor..tp aku nek bus g ipoh...smpai sana aku mula terpingga2..yelakan..aku sorg2..x biasa kt tmpt org...aku telefon no rumah afiz...adik pompuan dia jawab...setelah aku kenalkan diri..dia ckp nnti dia bgtau ayah..sbb kt rumah tak ada sapa..semua pergi hospital...adik dia ckp dlm 10minit dia suh aku call umah dia balik...lepas 10minit aku call...dan adik dia ckp...suh aku tggu kt tmpt aku turun bus...setengah jam kemudian...ayah,mak dan adik bongsu dia dtg nek kete...diaorg terus bawa aku g hospital...smpai hospital...sedara mara dan kawan2 afiz dh ada...diaorg sume pelik tgk aku…agaknye diaorg fikir aku nie sapa??...nasib diaorg x byk tanye...mak afiz suh aku tgk dlm bilik dimana abg afiz ditempatkn...aku msk..aku nmpk abg afiz senyum...terus aku pergi pd dia...aku tgk muka dia terlalula pucat..mcm kekurangan darah...apa yg aku tanye sume dia bantai senyum jew...dia gengam jari aku dia ckp.."ina andai kata kalo abg dh xde..ina janji jgn nangis ye...janji jgn tinggal solat..janji mesti belajar betol2..yg lebih penting blh terima lelaki lain dlm hidup ina...".aku nmpk mak dia dh nangis2...mak2 sedara dia pon sama..abg afiz tanya mcm mana aku leh smpai cnie..lepas aku citer...dia nasihatkan aku..suh aku g umah pak long..dia ckp x baik tipu mak...ptg tue penat2 smpai tmpt dia..dia leh suh ayah dia anta aku kt kuala selangor...

kt umah pak long lepas seminggu abg afiz dirawat kt hospital...aku dpt tahu….abg afiz dpt kuar hospital...gembiranye ati aku...sempat aku call dia...pg tue dia ckp "mlm nie abg dh xde tau ina..".aku geram betol dgn dia..aku marah dgn dia...dia gelak...dia ckp aku kalo marah nmpk comel...ntah iye ntah tidak le.....ptg tue aku call lg afiz.ntah kenapa aritue ati aku nk  sgt call abg afiz berulang kali…bila call…tp mak dia pulak yg jawab.mak dia ckp afiz tgh solat asar..kol 6 aku call lg..mak dia ckp afiz tgh solat...kol 7 aku cal lg..kira setiap jam aku call dan mak dia akan ckp afiz solat..heran...solat apa  tue...

jam 8 mlm....perkara yg mungkin aku x dpt lupakan...dimana mlm tue..aku bebetol dikejutkan...bahawa abg afiz dh xde lg...mengeletar lutut aku masa tue bila mak abg afiz cal...bgtau...padahal pg tue aku sempat berborak dgn dia...aku menangis bagai nk rak...aku bgtau dgn pak long..aku nk g ipoh...pak long ngan mak long bawa aku g sana...mmng agak payah nk g sana...memandangkan aku mmng x tau umah dia kt mana...aritue g pon nek bus...pastu ayah dia ambil...kejap2 aku call family dia..jam masa tue dh menunjukkn kol 3pg.tp kami masih lg x smpai2...nasib sepupu abg afiz bantu...dia suruh kami ttgu dia  dihentian bus.dia dtg ambil....

smpai kt umah afiz.x ramai org yg ada..mungkin ramai yg dh balik...sbb dh pagi...dr jauh aku dgr sayup2 suara org baca surah yassin.aku msk..aku nmpk mak dia tgh baca..lepas baca mak dia cium dahi abg afiz...aku duduk..dan mak abg  afiz dtg kt aku...dia ckp...masa mggu lepas doktor dh ckp afiz byk ilang darah...tp dia x bg bgtau dgn aku...abg afiz xnk aku sedey...itu ayat yg mak dia bgtau aku....bila aku dgr...air mata aku kemain laju lg mengalir...:(

esok tue kol 10pg  jasad abg afiz siap dimandikan…aku x terkata apa…aku cuma duduk kt ujung pintu…lepastu pegang surah yassin…semua org menangis…aku pon sama menangis jugak…smpai dh x kuar air mata….mak long pegang bahu aku…agaknye dia suh aku bersabar….dlm keadaan mcm tue…kepala aku x fikir pape…kosong…sekosong2nye….adik2  abg afiz cium dahi arwah…aku dpt tgk muka abg afiz.tenang je muka dia.mcm org tgh tido..:-(

masa kami nk gerak ke tanah perkuburan pulak…masa tue ujan dh renyai2…tp x lebat…org masa tue punyela ramai…rata2 sumenye kwn abg afiz…time tue air mata aku kembali deras…sampaikan mak long tegur..dia ckp x baik menangis mcm tue…kena kuatkn semanggat…mcm mana nk kuat..masa tue aku jln pon mak long aku papah.sedey sgt…

lepas kebumi…ramai balik..tgglla aku,pak long,mak long dan ahli keluarga arwah abg afiz…masing2 dlm kesedihan…dr jauh aku nmpk ada pelangi…tp x nmpk jelas…agaknye br nk kuar kot…setegah jam kemudian kami pon balik umah family arwah abg afiz.pd mulanye…pak long nk ajak balik time tue..tp mak dgn ayah arwah abg afiz tahan..dia ckp tggu lepas kenduri mlm nie…esok brla balik…lg pon dh nk magrib….oleh sbb tue pak long xjd balik Selangor…
lepas kenduri…aku mintak kebenaran mak abg afiz nk msk bilik dia…sebenarnye xde niat pon nk masuk bilik arwah….:( bila aku dh bukak pintu…aku tgk bilik dia sunyi sepi…mcm dh lama tggl…dr jauh aku nmpk ada sesuatu yg menarik pandangan aku…aku dktkan diri kt meja solek…aku nmpk gmbr aku dgn abg afiz masa kami makan malam di pusat tuisyen dulu…siap frame lg..masa tue aku menangis..dan x sangka pulak…adik2 arwah leh dgr…aku rasa mcm pelahan je aku nangis…bila diaorg tgk aku menangis…semua peluk aku…lgla bertambah sedey kami….

19/09/2009

Tarikh tue aku bertunang..seminggu sebelom bertunang…aku ada jemput family arwah abg afiz.bila adik arwah dgr suara aku punyela seronok dia…dr jauh aku dgr dia pggl nama mak…hehehe…lama jugak perbualan kami…x perasan hmpir 1jam kami berborak..mujur masa tue aku dh top up rm30.…bila aku jemput mak arwah abg afiz..tetiba mak arwah senyap…lps tue dia ckp..”kalola skrg nie afiz ada…mungkin ina dh jd menantu mak skrg..”,.dan masa tue jugak aku nangis…mak arwah abg afiz pon nangis…dan kesudahannye dia tak  dpt dtg ke majlis pertunangan aku..dia ckp jauh…nnti kalo ada rezeki aku kawen insya’Allah dia dtg…

Pd malam yg aku nk tunang…kami sume sibuk wat tue wat nie…byk jugak kiriman sms dan panggilan telefon dr kwn2 yg x dpt hadir…pukul 8mlm…panggilan dr adik arwah abg afiz…dia nangis2 dia ckp…”k.ina…sungguh pn akak dh ada org lain…akak jgn lupakan kami ye…”.terkedu aku sekejap…dlm ati aku ckp..napela adik arwah telefon disaat aku bakal ditunangkn esok…x pasal2 aku teringgt citer lama…nasib mak aku ada…mak aku ckp…”cinta dan air mata x dpt dipisahkan..”.mak aku pesan…”ati ina hanya utk zik…dan ati zik cuma ada  ina”.bila mak ckp mcm tue…aku cuba lupakan iggtn aku masa bersama dgn arwah abg afiz…tp bila dgr lagu “pelangi petang”,ingtan aku kembali kepada kisah lama…

Abg afiz…
Ina sygkan abg…
Tp Allah lebih menyayangi abg..
Ketahuila..dahulunye ina tersgt bahagia bersama abg…                        
5 thn perhubungan kita bkn satu jangka masa yg lama bg diri ina…
Ina rindukan kenangan dulu…
Waktu sama2 kita blaja…sama2 kita pergi kelas tuisyen…
Tp semuanye dh tingal kenangan…
Yg ada adalah inggtan…
Inggatan yg kekal abadi..
Al-Fatihah..:-(

Utk tunangku muhamad zikry…
Engkau hadir disaat aku dikecewakan olh seseorg..
Dirimu hadir tanpa diduga…
Dan ketahuila engkau adala cinta terakhir dlm hidupku…
aku juga bahagia berada disampingmu..
Semoga majlis kita nnti akan berjalan dgn lancar..
Sebagai mana yg dirancang…
Amin….












No comments:

Post a Comment